torstai 31. toukokuuta 2012

Ranua, Ranua Zoo Camping, 28.-29.5.2012

Matkamme ensimmäinen päätepysäkki oli Ruotsin puolella, Haaparannassa, missä kävimme Ikeassa ostamassa viimeksi sinne jääneitä kesäkalusteita. Samalla saimme etsiä ensimmäisen ulkomaalaisen geokätkömme, mikä löytyikin alueelta helposti. Ostosten jälkeen syötiin edulliset pizzapalat ja jatkettiin matkaa kohti lopullista määränpäätä. Haaparannasta Ranualle matka kesti noin 1,5 tuntia. Välillä aurinko pilkotti pilvien raosta, mutta suurimmaksi osaksi taivas oli harmaa ja vettäkin sateli.

Ranualle päästyämme ajoimme Ranua Zoo Campingin asuntoautoalueelle. Alueella luki, että maksut hoidetaan eläinpuiston päärakennukseen. Niinpä käännyimme ympäri ja ajoimme päärakennuksen pihaan. Pihassa luki alueen menneen kiinni klo 16.00, ja kello oli jo 17.00, joten kaikki rakennukset olivat kiinni. Löysimme kuitenkin kännykkänumeron, mihin soitettuamme saimme luvan maksaa autopaikan vasta aamulla eläintarhaan saapumisen yhteydessä. Majoitus sähköpaikalla kahdelta henkilöltä maksoi 19 € vuorokaudelta.

Päärakennus

Uudelleen asuntoautoalueelle päästyämme aurinko pilkahteli pilviverhon takaa. Alue oli siisti, mutta hiljainen. Lisäksemme siellä oli ainoastaan kaksi muuta autoa, myöhemmin saapui vielä kolmas. Piha oli siisti ja ulkorakennuksen vieressä oli lapsille jääkarhun muotoon tehty kiipeilyteline. Huoltorakennus oli siistein ja kotoisin koskaan näkemämme. Sauna oli päällä joka päivä klo 18.00 – 24.00. Hieman jäi harmittamaan, ettei saunan löylyjä tullut kokeiltua. Kesän vieraita ajatellen uintimahdollisuus ja kesäterassi puuttuivat alueelta, mutta tähän aikaan palvelut riittivät meille hyvin. Alue oli rauhallinen, kotoisa ja siisti.

Huoltorakennus ja leikkipaikka

Safaritalo ja matkamuistomyymälä päärakennuksen vieressä

Kiertelimme alueella ja kuljimme maastopolkua pitkin läheiselle grillikodalle. Siellä olisi omat eväät valmistuneet helposti.

Sää oli hyvin viileä, joten loppuilta kului pääosin asuntoauton sisällä, vain välillä ulkona iltapalaa grillaten.

29.5.2012

Herättyämme asuntoauton kattoon kopisivat rakeet. Sade ei kestänyt kauaa, vaikka myöhemmin sateli vielä jonkin verran räntää. Pohjoisessa on aina kylmempi.

Eläinpuisto aukesi kymmeneltä, jolloin olimme jo jonottamassa sisään. Aikainen sisäänmeno kannatti, sillä ihmisiä saapui bussilasteittan paikalle. Eläinpuiston kävelyreitti oli 2,5 km pituinen. Matkaan kului noin 1,5 tuntia, mikä oli juuri sopiva aika vierailulle. Välillä retkeilijöille oli tarjolla grillikotia omien eväiden lämmittämiseen sekä kioski, mistä sai ostaa erilaisia valmiita herkkuja. Tutustuimme useisiin mielenkiintoisiin eläimiin. Osa niistä oli untenmailla, emmekä päässeet kaikkia piilossa oleviakaan näkemään, mutta tärkeimmät kuitenkin. Näimme puistossa muun muassa jääkarhuja, karhuja, ilveksiä, kettuja ja susia, pöllöjä, kotkia, huuhkajan, ja muita tuttuja ja aiemmin näkemättömiäkin eläimiä. Aikuisten lippu maksoi 15 €, S-bonuskortilla sai hieman alennustakin. Kierros oli ehdottomasti koko rahan arvoinen, ja lipunmyynnissä saatiin erinomaista palvelua.

Saukko kurkkii

Karhut leikkimässä
Vasemmalla jääkarhuisä. Oikealla viereisessä aitauksessa äiti ja pieni jääkarhupentu.