sunnuntai 20. toukokuuta 2012

Tallinna, Dzingel, pääsiäinen, 22. – 24.4.2011

Pääsiäiseksi varasimme hotellimatkan Tallinnaan Linda Linelta. Olimme varanneet hienon neljän tähden hotellin aivan vanhan kaupungin kulmilta. 21.4., eli edellisenä iltana klo 18.00 jälkeen puhelimeni soi, ja laivayhtiö ilmoitti, että meidät siirretään kahden tähden hotelliin 7 kilometrin päähän keskustasta, tai vaihtoehtoisesti voimme perua matkan ja saada rahamme takaisin. Olimme jo matkamme aloittaneet, joten peruminen ei tullut kysymykseenkään. Ihmettelimme, että miksi juuri me olemme niitä, jotka siirretään. Laivayhtiön vastaus kuului: ”Muut ovat jo siellä”. Parin tunnin vääntämisen ja kääntämisen jälkeen saimme sovittua, että Linda Line siirtää meidät laivassa parempaan luokkaan, korvaa hotellien hintaerotuksen ja kustantaa taksimatkamme. Tässä välissä he jopa totesivat, että korvataan vain matkat satamasta hotelliin ja toisinpäin tulo- ja lähtöpäivinä, ja että muut matkat kulkekaamme kävellen!

Laiva lähti Helsingistä aamupäivällä perjantaina. Päivä alkoi sateisissa merkeissä. Saimme korvauksena laivayhtiön mokista liput Linda-luokkaan. Tämä tarkoitti yksityistilaa laivan etuosassa (toki siellä muitakin ”vippiläisiä” oli), yhtä ilmaista suupalaa, yhtä annosta alkoholia ja vähän muita alkoholittomia virvokkeita. Loma lähti mukavasti käyntiin, kunhan lähes tunnin odotettuamme saimme palvelua. Perillä Tallinnassa saimme heti taksin, jonka kuski suomea puhuen ajoi meidät hotellillemme seitsemän kilometrin päähän keskustasta. Kyseinen Dzingel –hotelli näytti ulkoa päin vanhalta sairaalalta ja äänieristys huoneista puuttui (viereinen junarata ja aktiiviset yöihmiset), ilmastoinnista puhumattakaan. Hotellin ravintola tosin oli miellyttävä, ja ruokaa ja juomaa sai ostaa edullisesti. Aamupalakin oli monipuolinen.

Päästyämme hotellille, siirryimme hotellin ravintolaan suunnittelemaan loman kulkua. Juustopallot maistuivat ja miksei olutkin. Sadekin oli lakannut jo aikoja sitten. Aikamme pähkäiltyämme tilasimme taksin kohti keskustaa. Taksi jätti meidät vanhan kaupungin kupeeseen, kukkakojujen nurkille. Suunnistimme ihania vanhan kaupungin kujia pitkin kohti keskusaukiota. Koska aurinko paistoi ja oli lämmin, terassit olivat tupaten täynnä. Pääsimme kuitenkin istumaan vanhemman pariskunnan tilavaan pöytään, missä viihdyimmekin hyvän aikaa.

Illan tullen nälkä ilmoitti saapumisestaan ja päätimme suunnata aukion läheisyydessä sijaitsevaan kreikkalaiseen ravintolaan. Ravintola tarjosi hyvää ruokaa niille, jotka ns. eläinruokaa syövät. Lähestulkoon kasvissyöjänä sain nauttia ranskanperunoista ja tzatzikista. Taustalla soiva kreikkalainen musiikki kuitenkin kruunasi aterian.

Lauantaina shoppailimme läheisessä ostoskeskuksessa ja keskustassa. Päädyimme jälleen vanhan kaupungin aukeamalle, ja eräälle sen kalliista terasseista. Yhdet juomat nautittuamme päätimme lähteä piknikille. Paikallinen Alko löytyi torin nurkalta. Nousimme kohti linnoitusta ja suunnistimme vielä sen ohi pieneen puistoon. Kevään ollessa vasta aluillaan, eivät kukat ja puut olleet päässeet vielä parhaimmilleen. Puiston jälkeen palasimme linnoitukseen, valokuvasimme ja tutustuimme paikkoihin.

Linnoituksen toiselta puolelta, pieneltä sivukadulta löysimme miellyttävän pienen ravintolan. Terassille mahtui viitisen pöytää, joten tunnelma oli kotoisa.

Alkuillasta palasimme hotellille, minkä jälkeen jälleen lähdimme takaisin kaupunkiin syömään. Ravintolan nimi ehti jo unohtua, mutta se sijaitsi keskeisellä paikalla vanhassa kaupungissa. Ravintola oli sokkeloinen ja monikerroksinen. Meidät vietiin yhteen viimeisistä pienistä sopukoista katutason alapuolella. Ravintolassa oli luolamainen tunnelma. Ruokaa osin kehuttiin ja osin moitittiin, joten jätettäköön jokaisen omaksi arvioitavaksi. Tunnelmasta iso plussa. Jopa eräs suomalainen autokuskikin näytti läikyttelevän vettä uuden naisystävänsä vaatteille. Onneksi kyseessä ei ollut punaviini, kuten naisystäväkin totesi. Ilta ei tämän hurjemmaksi onneksi muuttunutkaan.

Sunnuntaina koitti lähdön aika. Vielä vähän shoppailua, kiertelyä ja odottelua ennen laivaan nousua. Matka oli mukava laivayhtiön töppäilyistä huolimatta. Täytyy kommentoida, ettei ainakaan Tallinnan turistialueilla enää edullista ole. Onko eurojen myötä muuallakaan. Hienommissa paikoissa pyydettiin jopa kovempia hintoja kuin Suomessa. Silti, kotoisa, pieni ja tunnelmallinen Tallinna on hyvä kohde, ainakin, jos haluaa edullisen matkan ulkomaille, mutta läheltä Suomea.