perjantai 11. heinäkuuta 2014

Turun saaristo,Saariston rengastie, Houtskär, Mossala, Saariston Lomakeskus, 5.-6.7.2014

Suuntasimme asuntoauton kohti Turun saaristoa ja saariston rengastietä. Tarkempaa matkakohdetta ei vielä matkaan lähtiessä oltu valittu, joten etsimme matkan aikana tietoa etukäteen postitse tilaamistamme Turun saaristoa koskevista esitteistä sekä internetistä. Suurimman avun tajosi saariston matkailukartta, minkä avulla tehtiin matkasuunnitelma.

Saari Nauvossa

Ajoimme Kaarinan kautta Paraisiin, ja siellä ensimmäisenä Nauvoon. Lauttamatka Nauvoon kesti noin kymmenen minuuttia. Upeat saaristomaisemat avautuivat samalla alueella. Nauvosta suuntasimme toisella lautalla Korppooseen, jonne lauttamatka kesti noin viisi minuuttia. Alun maisemia lukuunottamatta merimaisemat jäivät piiloon puiden taakse, eikä upeista saaristomaisemista juurikaan päässyt, ainakaan päätiellä, nauttimaan.
Venevajoja Houtskärissa
Korppoosta lähtevää lauttaa jouduimme hieman odottelemaan, joten odotellessa haettiin jäätelöt lauttasataman kioskista. Houtskäriin vievä lauttamatka kesti puolisen tuntia.
Kuljimme vielä kahdella pienemmällä, ”parin minuutin” lautalla Houtskärin saaren sisällä, kunnes saavuimme saaren päähän, Mossalaan. Tähän saakka kaikki lautat olivat ilmaisia. Matka Mossalasta seuraavalle saarelle, Iniöön, olisi ollut maksullinen (asuntoauto 70 € + henkilömaksut). Iniöstä puolestaan lähtisi maksullinen lautta edelleen Kustaviin ja mantereelle.

Matka oli ollut pitkä ja hidas, joten saavuimme perille Saariston Lomakeskukseen vasta illalla. Asuntoautopaikka sähköllä, riippumatta yöpyjien määrästä, oli kiinteä 25 €. Karavanalue oli pieni, ja se sijaitsi erillään ravintola-, eli päärakennuksesta, mikä puolestaan sijaitsi rannan tuntumassa. Karavaanareille oli rakennettu uusi huoltorakennus muutama vuosi takaperin, joten se oli siistissä kunnossa.

Karavaanialue ja huoltorakennus
Päärakennuksen alueella soi lauantai-illan musiikki kantautuen myös karavaanialueelle, mutta erillään oleva sijainti antoi alueelle hieman rauhaa.

Illan päälle ehdittiin vain tehdä ruokaa ja tutustua saniteettitiloihin. Jostakin syystä suihkuista ei tullut ollenkaan lämmintä vettä, vaan pesut oli hoidettava pää jäässä. Suihkut ja wc:t eivät sijainneet samojen ovien takana, eikä vessoissa ollut minkäänlaista laskutasoa vauvan pyllynpesua tai muuta hoitoa ajatellen.

6.7.2014

Aamulla kiersimme alueen vaunujen kanssa ja tutustuimme rannan venealueeseen ja sen vierellä sijainneeseen uimarantaan. Ihmisiä saapui autoineen jonottamaan Iniöön lähtevään lossiin pääsyä.

Lähdimme hyvissä ajoin samaa reittiä takaisin suunnataksemme Nauvoon. Paluumatkalla lauttoja sai hieman odotella, mikä venytti matkan kestoa jonkin verran.
Tutustuimme paluumatkalla myös Korppoon Saaristokeskus Korpoströmiin, missä ei ollut tarjolla ollenkaan asuntoauto- tai vaunupaikkoja. Paikka oli kuitenkin kaunis, joten siellä olisi mielellään majoittunut huoneessa. Ajatus tästä tosin syntyi liian myöhään.

Saaristokeskus Korpoström

Venevajoja Korppoossa

Nauvon satama
Olimme alustavasti päättäneet yöpyä Nauvossa, mikäli löytäisimme tarkoitukseen sopivan paikan. Tulosuunnastamme muutamia kilometrejä ennen keskustaa oli yksi vaihtoehto, mutta paikka ei tuntunut meille sopivalta, joten ajoimme suoraa keskustan satama-alueelle. Saimme auton ilmaiseen parkkiin uimarannan läheisyyteen. Aurinko paistoi ja päivä oli hyvin kesäinen. Satamassa oli useita, isojakin veneitä. Lapset uivat rannalla ja kauppa kävi vaate- ja matkamuistokojuissa, joita oli useita heti rannan tuntumassa. Tiedustelimme infopisteeltä yöpymismahdollisuuksia asuntoautoille, mutta saarella ei ollut jo mainittua lukuunottamatta muita vaihtoehtoja.

Putiikkeja Nauvon satamassa
Etsimme ruokapaikkaa täyttääksemme matkan aikana tyhjentyneet vatsamme. Sopivaksi valikoitui ravintola Fyren hotelli Strandbolla. Ravintolassa välimeren juustopasta maksoi 13,50 € ja Strandburger 15 €. Puolen litran limsa maksoi 4 € ja iso vesi oli ilmainen. Ruoka oli hyvää, ja sitä syödessä sai ihastella merta ja veneitä.
Välimeren juustopasta
Ravintola Fyren
Ruoan jälkeen kiertelimme aluetta hieman ja tutustuimme mm. läheisen kirkon piha-alueeseen ja hautausmaahan.

Koska sopivaa yöpaikkaa ei ollut löytynyt, jatkui matka silmiä aukipitäen Kaarinasta Naantaliin ja siitä edelleen saariston rengastietä Merimaskun ja Askaisten kautta aina Säkylään asti.