lauantai 18. heinäkuuta 2015

Nilsiä, Tahko, Karhutahko, 13.-15.7.2015

Matkakohteemme sijaitsi Tahkolla, mistä ystäväperheemme oli varannut lomamme ajaksi 10 hengen mökin. Saavuimme kohteeseen kahden perheen voimin maanantai-iltapäivänä. Varaamamme mökin lisäksi pienen lammen rannalla sijaitsi toinen samanlainen sekä yksi pienempi mökki. Mökin vuokrahinta oli 100 € vuorokaudelta. Alakerrassa oli makuuhuone, sauna- ja pesutilat, pieni takkahuone jossa lapsille PS3 sekä dvd-elokuvia, wc ja kodinhoitohuone. Yläkerrassa sijaitsi pääolohuone, keittiö, wc, 2 makuuhuonetta sekä parvi, jonne vain ketteräjalkaisimmat uskalsivat kivuta. Tämä olikin lasten suosikki.

Mökki oli hyvin siisti ja tyylikäs. Olohuoneessa oli karaokelaitteet ja lautapelejä sekä kulku suurelle parvekkeelle, josta avautui upea näkymä luontoon. Parvekkeelta löytyi myös kaasugrilli.

Ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului grillaamista ja pallottelua ulkona. Lammen rannalla oli poikamme mieleen autoja ja kaivureita pienessä hiekkakasassa. Pihan jyrkkyys ja vesistö vaativat tarkkaavaista lasten seurantaa.

Sisään mentyämme lapset pelailivat ja katselivat ohjelmiaan. Alkuillasta lämmitettiin sauna ja illemmalla katseltiin aikuisten kesken elokuvaa kynttilänvalossa.

14.7.2015

Aamulla suuntasimme Tahkon eturinteille, jossa sijaitsi mm. ravintoloita, useita mökkejä, hotelli ja kylpylä. Vesistö rinteiden ja pääalueen välissä oli upea. Haimme lasten kanssa alueelta myös geokätkön.

Kylpylän vieressä sijaitsi vastavalmistunut aktiviteettipuisto. Puistosta löytyi monenlaisia vempeleitä eri ikäisille lapsille – niin meidän reilulle yksivuotiaalle, kuin 4- ja 9-vuotiaillekin. Valikoimaan kuului mm. köysirata, trampoliini, keinuja sekä eri kokoisia liukumäkiä. Emme olleet ehtineet juuri alkua pidemmälle, kun sade yllätti innokkaat leikkijät, ja oli lähdettävä takaisin mökille. Paluumatka ajettiinkin maisemareittejä. Päärinteiltä mökille oli matkaa reilu 15 kilometriä.

Aktiviteettipuisto

Ruoanlaiton jälkeen uskalsin pulahtaa lasten kanssa laiturilta lampeen. Vesi oli kylmää, enkä jäänyt siitä sateessa pidemmäksi aikaa nauttimaan.

Mökistä löytyneet pelit löysivät pelaajansa. Myös tänään lämmitettiin sauna, katseltiin vanhoja elokuvia ja syötiin hyvin.

15.7.2015

Aamu kului siivoillen ja pakaten. Ennen kotiinlähtöä kävimme vielä katsastamassa takarinteet, jotka sijaitsivat alle kahden kilometrin päässä mökistä.