tiistai 14. kesäkuuta 2016

Ähtäri, Ähtäri Zoo Camping, 11.-12.6.2016

Päärakennus
Vuoden ensimmäinen asuntoautoreissu suuntautui Etelä-Pohjanmaalle, Ähtäriin. Ähtärissä meitä odotti viileä ja sateinen sää. Ensitöiksemme lunastimme asuntoautopaikan Ähtäri Zoo Campingista. Caravan-kortilla autopaikka sähköllä maksoi 21 €, ja henkilömaksut olivat yhteensä 12 euroa. Näin ollen vuorokausi leirintäalueella maksoi yhteensä 31 €. Parkkeerasimme auton aivan veden ääreen samalla seuraten, kun melojat päättivät rannassa retkeään.

Poika nukkui päiväuniaan saapuessamme, minkä aikana pahin sadekuuro ehti mennä ohi. Unien jälkeen söimme pikaisesti, ja lähdimme ulos. Päärakennuksen vieressä sijaitsi pieni pomppulinna ja vanha autoleikkimökki. Poika ajeli hetken autolla ennen kuin lunastimme liput eläintarhaan. Lippujen hinnat olivat juuri edellispäivänä nousseet 11 eurosta 17 euroon kesäkauden alkaessa. Maksoimme lipuista siis 2 x 17 € (aikuinen). Poika pääsi alueelle ilmaiseksi alle 3-vuotiaana. Kotieläinpihaan olisi päässyt 2 euron lisämaksusta. Myös Flowparkilla oli omat maksunsa.

Sudet

Karhut

Sisään alueelle pääsimme leirintäalueen vieressä sijaitsevasta pienestä portista soittamalla ovikelloa ja näyttämällä rannekkeita kameralle. Kiersimme aluetta 2,5 tunnin ajan, ja matkaa kertyi vajaa neljä kilometriä, mikä otti voimille erityisesti pojalla ja minulla, näillä raskausviikoilla. Olisin toivonut enemmän levähdyspaikkoja matkan varrelle. Poika katseli eläimiä innostuneena, ja olisi toivonut pääsevänsä silittämään niitä. Kiinnostavimmat eläimet olivat oravat ja harakat.
Osa eläimistä oli todella ahdistuneita ja agressiivisia, ja ne hyökkäilivät aitoja päin, joiden takana ihmiset niitä seurasivat. Luonnollisestikaan elämä pienessä aidatussa tilassa ei ollut eläimen arvoista elämää. Kovin surullista. Mietimme myös, oliko osalta linnuista (esim. kurki) leikattu siipiluut poikki, sillä niiden häkkejä ei oltu verkotettu katosta. Harmitti, että eläimet, joiden oleellisin toiminto on lentäminen, pääsivät nyt vain hieman hyppelemään tai pyrähtelemään.

Flowpark

Olihan se mielenkiintoista nähdä harvinaisempiakin eläimiä läheltä. Lumileopardi ja ilves jäivät kuitenkin näkemättä - niiden ”kellonajat” selvisivätkin vasta myöhemmin netistä. Tietoa aikatauluista olisi ollut hyvä saada jo lippuja lunastettaessa. Pääsimme kuitenkin näkemään mm. karhut ja sudet.
Loppumatkasta pysähdyimme lammen rannassa sijaitsevaan kahvilaan, josta ostimme pehmikset (3,5 € / kpl) ja mehujääpuikon pojalle. Rannassa oli kylmä syödä, mutta halusimme kuitenkin kokea jotakin kesäistä, säästä huolimatta.

Vihdoin, väsyneinä pääsimme takaisin leirintäalueelle. Poika kokeili ensimmäistä kertaa pomppulinnaa, mutta ei viihtynyt siinä, joten siirtyi leikkiauton rattiin hetkeksi ajelemaan.

Asuntoautolle palattuamme paistoimme uunissa nopeaa ruokaa ja lepäsimme hieman.
Alkuillasta lähdimme vielä tutustumaan alueeseen paremmin. Sieltä löytyi toinenkin leikkialue sekä kolme polkuautoa (näistä yksi oli käyttökelvoton tyhjän renkaan vuoksi). Poika riemuitsi saadessaan olla isänsä kanssa polkuauton kyydissä autoa itse ohjaten.

Toisesta päästä löytyi vielä vanha huoltorakennus, joka oli melko hurja näky. Uudemmat, joskaan ei nekään uudet, huoltotilat löytyivät päärakennuksen kyljestä.

Uudempi huoltorakennus
Vanha huoltorakennus

”Vanhassa päässä” oli myös grillipaikka ja lähtö vaellusreitille. Alueelta lähti yhteensä kaksi eri polkua. Jos tilanne olisi ollut toinen, olisimme varmasti tutustuneet näihin. Nallepolku, joka kulki ainakin alueen mökkipäässä, vei ilmeisesti hotellialueelle rantaa pitkin.
Luontopolku

Alueen keskellä sijaitsi minigolf-kenttä ja ainakin vielä toistaiseksi pois käytöstä oleva vesiliukumäki. Alueen toiseen laitaan oli leirintämökkien oheen rakennettu 15 uutta isompaa mökkiä.

Pian alkoi taas sadella, joten vietimme loppuillan autolla television ja herkkujen ääressä.

12.6.2016

Aamulla teimme melko varhain jo lähtöä, mutta kävelimme vielä alueella sen verran, että tutustuimme toiseen päähän, ja poika pääsi vielä kerran ajelemaan polkuautoilla. Lämmin ja aurinkoinen kesäpäivä alkoi jälleen pois lähtiessämme.