keskiviikko 24. heinäkuuta 2013

Eesti / Viro, Pärnu, Villa Eeden, 19.-21.7.2013

Olimme varanneet autolauttakyydin Helsingistä Tallinnaan, mikä edullisimmillaan maksoi meno-paluuhintaan autolta ja kahdelta matkustajalta 155 € Viking Linella (Viking XPRS). Laiva lähti Katajanokasta klo 11.30, ja satamassa tuli olla vähintään tunti ennen lähtöaikaa. Saavuimme satamaan klo 9.40. Laiva saapui paikalle vasta klo 10.30, ja sisään saatiin ajaa klo 11.00

Kulutimme aikaa maisemia katsellen ja tax freessa vieraillen. Haimme paninit laivan ravintolasta. Ruokaa myytiin myös painon mukaan, mikä tuntui ärsyttävän joitakin ruokailijoita. Tilaa ei ruokailijoille näyttänyt olevan riittävästi, koska suuri osa syöjistä jäi ruokapöytiin vielä syötyäänkin. Laiva saapui perille kahden aikoihin. Pääsimme lähtemään satama-alueelta puoli kolmelta.

Tiet olivat erittäin huonossa kunnossa. Navigaattorimme ohjauksista huolimatta seurasimme Pärnuun vieviä tiekylttejä, joista muutama tuli hyvinkin yllättäen. Nopeusrajoitukset noudattivat pääosin joko 70 tai 90 rajoituksia. Yleensä 90 nopeusrajoitusta ei oltu erikseen merkitty.
Näimme matkan varrella haikaroita ja valtavia haikaranpesiä, joiden bongailu viihdytti automatkaamme. Parin tunnin ajon jälkeen saavuimme Pärnuun. Hotelliin kuului maksuton parkkipaikka. Majoituimme 12 huoneen hotelli Villa Eedenissä, missä majoitusvuorokausi maksoi 50 €. Otimme lisäksi aamupalat molemmille aamuille, minkä hinta oli 7 € / henkilö / aamu. Netistä varattuna oli mahdollista ottaa vain englantilainen aamupala. Muita vaihtoehtoja olisi ollut paikan päällä edullisempaan, esimerkiksi 3 € hintaan.

Vastaanottoon saapuessamme joku suomalainen, majoitusta vailla oleva nainen totesi meille pettyneellä ja vihaisella äänellä, että huoneita ei enää olisi vapaana. Onneksi olimme tehneet varauksemme ennakkoon.

Huone oli siisti, ja pesuhuone hyväkuntoinen. Tosin pesuhuoneessa oli todella paha hajuongelma, mikä jatkui koko loman ajan. Huoneessa oli myös minijääkaappi ja televisio, mistä näkyi myös Suomen YLE 2.

Lähdimme kävellen keskustaan, minne matkaa kertyi kävelyvauhdista riippuen n. 10-15 minuuttia suuntaansa. Kävelykatu oli hieno. Siellä oli muutamia pieniä liikkeitä ja useita ravintoloita terasseineen. Kiertelimme pari liikettä, joiden jälkeen menimme syömään. Ravintola oli nimeltään La Boca. Se oli erikoistunut liharuokiin ja pizzoihin. Pizzat maksoivat 6,25 € kappaleelta. Tilasimme sekä kasvis- että tonnikalapizzat. Puolen litran Saku maksoi 2,5 €. Kasvispizzasta ei juuri ole kommentoitavaa, se oli melko mautonta. Vaikka terassi ei ollut kovin siisti, oli se mukavan tunnelmallinen varjoineen ja terassinlämmittimineen. Lisälämmitystä sai terassilla lainattavista huovista.

Ruoan jälkeen kävelimme takaisin hotellille, missä katselimme televisiota pysyäksemme vielä jonkin aikaa hereillä. Aamupala tarjoiltiin viikonloppuaamuina vasta yhdeksästä eteenpäin. Mm. biisikärpänen viihdytti meitä vielä ennen yöunia. Pihalta puolestaan kaikui karaokea, mm. eestiläinen versio kappaleesta ”sininen ja valkoinen” huvitti meitä uudistettuine sanoineen. Hotelli oli muutoin rauhallinen.

20.7.2013

Aamupalan teema oli englantilainen. Tarjolla oli mm. leipiä, munakasta, pekonia, hedelmänpaloja ja keksiä. Aamupala oli melko vaatimaton. 7 € hintaan olisi kannattanut käydä syömässä ravintolassa.

Aamupalan jälkeen suuntasimme keskustaan, missä sijaitsi kolme ostoskeskusta vierekkäin (mm. Port Artur 1 ja 2). Niiden pihapiirissä oli käynnissä tenavakoripalloturnauksia, joita seurasimme hetken ostosten välillä. Paikalliset pojat harjoittelivat sivumpana parkour-temppuja.

Teimme joitakin löytöjä, mitkä veimme välillä hotellille. Päätimme vielä käydä tutustumassa Pärnun suurimmaksi ostoskeskukseksi mainostettuun Kaubamajakas –ostoskeskukseen. Sinne oli hotellilta matkaa vastakkaiseen suuntaan reilut 2 kilometriä.

Ostoskeskuksessa oli joitakin samoja liikkeitä kuin Suomessakin. Emme enää juurikaan jaksaneet tehdä ostoksia, vaan käynti keskuksessa oli melko pikainen. Pidimme muutenkin enemmän keskustan vieressä sijainneista ostoskeskuksista.

Ostosten jälkeen päätimme vielä pyörähtää keskuksen pihasta siintävällä rannalla. Ranta, kuten koko Pärnu oli asutettu vanhoilla, rapistuvilla rakennuksilla, joita ei oltu huollettu. Talot ja kerrostalot olivat melko ankeita. Emme päässeet rantaan saakka, vaan vastassa oli pitkä, heinikkoinen alue, missä mm. lehmät laiduntivat.

Paluumatkalla pysähdyimme syömään ravintola C.F. Hahn pubiin, missä oli miellyttävä sisäpiha. Kukat, pensaat ja mm. omenapuu koristivat rauhallista sisäpihaa. Lapsille löytyi myös leikkipaikka. Hinnat olivat täälläkin edullisia. ”Juustupallid”, eli juustopallot valkosipulidipillä maksoivat 2,9 €, kasvissienilautanen maksoi 3,4 € ja pippuripihvi 11,9 €. 0,5 litran Saku maksoi täälläkin 2,5 €. Terassilla oli ajoittain viileää, jolloin yleisessä käytössä olevat huovat tulivat tarpeeseen. Välillä aurinko kuitenkin lämmitti miellyttävästi.

Palasimme takaisin hotellille mahat täysinä ja jalat rakoilla. Huoneessa oli ilmeisesti käynyt siivooja, sillä (vain) toinen (?) sängyistä oli petattu.
Syöminen oli venähtänyt jo sen verran myöhälle, ettemme jaksaisi syödä enää sen suurempaa. Päätimme kuitenkin jonkin ajan kuluttua käydä vielä keskustassa. Kiertelimme keskustan katuja ja pysähdyimme hetkeksi erään ravintolan terassille. Jonkin aikaa musiikkia kuunneltuamme päätimme palata takaisin hotellille. Loppuilta kului televisiota katsellen.

Yöllä ohuet seinät paljastivat itsensä, kun joku metelöi käytävällä ja huoneessaan. Onneksi sitä ei kuitenkaan kestänyt kauaa.

21.7.2013

Tällä kertaa aamupalalla ei tarjoiltu enää mieheni harmiksi pekonia, vaan ne oli korvattu nakeilla. Aamupalakuvaustenkin mukaan kokilla olisi oikeus muuttaa menuja haluamallaan tavalla. Aamupala oli muutenkin huomattavasti suppeampi. Suomalaisiakin sai taas hävetä, kun eräs ammattilainen oli aamupalalonkerolla samaan aikaan, ja julisti rakkauden sanomaa ruotsalaiselle perheelle kaikkia tuntemiaan kieliä käyttäen. Useat suomalaiset tuntuivat tulleen Pärnuun vain juodakseen. Söimme molemmat kaksi leipää ja lähdimme huoneeseen pakkaamaan.

Vanha sairaala
Lähtökuopissa kävimme vielä hakemassa läheiseltä vanhalta, jo suljetulta sairaalalta yhden geokätkön ja suuntasimme autolla isoimman kauppakeskuksen suuntaan löytääksemme paljon puhutun, upean rannan. Huomasimme kuitenkin pian, ettei kuuluisa ranta ollut tässä suunnassa, mistä sitä jo edellispäivänä olimme etsineet. Palasimme takaisinpäin, tankkasimme auton (dieselin litrahinta 1,309 €) ja pyörähdimme vielä ruokakaupassa ostaaksemme jotakin pientä seuraavaa matkakohdetta varten. Ajoimme vielä keskustasta rannan suuntaan, missä vihdoin joitakin dyynejä sekä ravintoloita näkyikin. Löysimme myös muutaman kylpylähotellin, jotka nekin olivat melko ränsistyneen näköisiä. Päätimme jatkaa matkaa paljon kehuttua Saarenmaata kohti.