tiistai 25. elokuuta 2015

Alaveteli, Seljes, 21.-22.8.2015

Parin kilometrin mittainen, kaunis järven reunaa kulkeva tie Seljesin leirintäalueelle on mutkainen ja kapea, se on huomattavasti järven pintaa korkeammalla, ja kulkee välillä kahdenkin vesistön välissä. Haimme kalastusluvan (15 €) leirintäalueelta, jonne saavuimme iltapäiväviiden aikoihin. Vaikka alueella on ravintola sekä miellyttävä hiekkaranta laitureineen ja liukumäkineen, ajoimme kuitenkin järven toiseen päähän, missä yöpyisimme luonnon keskellä asuntoautossa.

Päivä oli aurinkoinen ja vesi lämmintä. Mies viritti kalastusvälineet pyyntiin, ja vaihdoimme kevyempää ylle. Ennen kuin ehdimme kunnolla istahtaakaan, lohi tarttui koukkuun.

Kahlasimme pojan kanssa lämpimässä rantavedessä. Hän viihtyi hiekkaleikeissä, rantaan eksyneiden koukkujen varalta uimakengät jalassa. Välillä hiekkaa maisteltiin, välillä sitä kaivettiin.

Lähdimme tällä kerralla matkaan vain oman perheen voimin, mutta olimme kuulleet appivanhempien kuitenkin ottavan viikonlopuksi saman suunnan. Eipä aikaakaan, kun he saapuivat pitkospuita pitkin samaan rantaan. Pian heidän asuntoautonsa ajettiinkin omamme viereen, ja appiukko lähti kalastuslupaa ostamaan. Paluumatka taittui soutuveneellä leirintäalueen päädystä saakka.

Miesten kalastellessa minä keskityin mieluummin sudokujen ratkomiseen ja rentoutumiseen sekä pojan kanssa kahlailuun. Poika nauttikin lähes koko illan vesi- ja hiekkaleikeistä.

Myöhemmin illemmalla laitoimme ruokaa nuotiolla. Seurasimme veneilijöitä järvellä auringonlaskussa. Lyhdyt koristivat kauniisti järven rantaa pimenevässä illassa.

22.8.2015

Päivä alkoi jälleen kesäisen lämpimänä. Söimme aamiaisen ulkona, minkä jälkeen kiertelimme alueella. Mukaan otettu purkki täyttyi mustikoista, jotka menisivät pakastimeen talven varalle. Poika söi marjansa mättäillä istuen.

Vaikka lohet hyppivätkin, ei kala enää syönyt. Päätin käydä vielä pojan kanssa uimassa, rohkenin itsekin pulahtaa auringon lämmittämään veteen.