torstai 19. heinäkuuta 2012

Raasepori, Tammisaari, Tammisaaren Kesähotelli, 18.-19.7.2012

Matka jatkui Kustavista kohti Raaseporin Tammisaarta. Matkakohde valikoitui jälleen vasta matkan aikana. Sää oli sateinen, joten lähettelimme matkan aikana hintatiedusteluja alueen majoituskohteisiin. Ennen majoittautumista halusimme kuitenkin tutustua Raaseporin linnaan, mikä paljolti vaikutti kohteen valintaan.

Linna oli upea ja ehdottomasti näkemisen arvoinen historiallinen kohde. Lipun hinta oli vaivaiset kaksi euroa.

Löysimme edullisen kesähotellin, mitä Ormnäs Camping vuokrasi. Vuorokausihinta oli 62 € kahden hengen huoneessa. Huoneessa olisi wc ja suihku sekä pieni keittiö. Vaihtoehtoisesti leirintäalueella olisi ollut vapaana neljän hengen leirintämökki ilman juoksevaa vettä hintaan 55 €. Valitsimme kesähotellin.
Leirintäalueella huonetta varatessamme meille selvisi, että kesähotelli sijaitsee kilometrin päässä leirintäalueesta, eikä siellä näin ollen olisi minkäänlaista palvelutarjontaa. Hotellista keskustaan tulisi matkaa vajaa kilometri. Maksoimme huoneen ja ajoimme kaupan kautta hotellille.

Kesähotelli

Hotelli oli opiskelija-asuntola, mikä kesällä tyhjillään ollessan sai nimekseen kesähotelli. Huonetta ei oltu siivottu kunnolla, vaan lattioilla pyöri hiekkaa ja muuta likaa. Ulkona alkoi vesisade, joten teimme ruoan huoneessa. Kunpa edes matto olisi ollut lattialla, niin ei kolkko huone olisi ollut ihan niin ahdistava. Ihmettelin myös suuresti sitä, miksi kahden hengen huoneessa oli vain yksi haarukka!

Kävelykatu
Sään kirkastuttua lähdimme kävellen kohti keskustaa. Tällöin  kello oli jo hieman yli viisi, joten kävelykatu oli harmiksemme täysin hiljentynyt liikkeiden mentyä pääsääntöisesti viideltä kiinni.

Kirpputori kävelykadun kyljessä oli jo kiinni
Kuljimme rantaan, missä lukuisat veneet lepäsivät laitureissaan.  Rannalta löytyi myös muutama ravintola.

Luontokeskus
Tutustuimme myös rannassa sijainneeseen luontokeskukseen, mikä oli kaikille avoin ja ilmainen. Keskuksessa kuvattiin luontoa ja eläimiä sekä mm. luonnon saastumista.

Kirkko keskustassa
Suuntasimme vielä keskusta-alueen toiselle rannalle, minkä suuntaisesti kuljimme aina leirintäalueelle saakka. Siellä oli komea ravintola terasseineen, joten päätimme pysähtyä istumaan. Huoneeseen ei ollut kiire. Terassilla alkoi livemusiikkiesitys, mitä kuuntelimme jonkin aikaa.
Lähtiessämme päätimme vielä tiedustella vastaanotosta toista haarukkaa. Virkailija ei selvittänyt, mistä haarukoita olisi saanut lisää (esimerkiksi viereisestä ravintolasta?). Hän nosteli olkapäitään ja ehdotti, että ostaisimme kertakäyttöhaarukoita kaupasta!

Kävelimme tyhjin taskuin jälleen kauppaan, mistä nappasimme mukaan suolaista purtavaa iltapalaksi.  Haarukat jätimme kauppaan. Kaupasta poistuessamme vastaan käveli The Voice of Finlandin voittaja, Mikko Sipola. Edes jotakin positiivista tähän päivään.

19.7.2012

Aamulla lähdimme ajelemaan kohti Tuusulaa, minne olimme illalla saaneet kutsun. Tiedossa olisi mm. piknik Suomenlinnassa.