maanantai 18. kesäkuuta 2012

Lestijärvi, Valkeisjärven leirintäalue, 13.-14.6.2012

Tiedustelimme edellisellä viikolla suihkullisten uusien mökkien vuokrahintoja alueella. Mökin vuokrahinta oli 240 € / 2 vuorokautta, joten päätimme jälleen turvautua anoppilan asuntoautoon. Asuntoautopaikka kuluineen oli 15 € yöltä. Päärakennuksen terassi oli hauskasti sisustettu ja se vaikutti oikein houkuttelevalta.

Ajoimme auton rantaan. Alue oli hiljainen ja päivä tuulinen, eikä rannalta suojaisaa paikkaa löytynyt. Ostamamme kalastuslupa päätettiin ottaa hetimmiten käyttöön. Kävelimme muutaman sata metriä rantaa myöden, mutta ranta oli hyvin matala ja kortteinen. Palasimme auton luo, minne kalastusvälineet asetettiin paikoilleen. Jonkin verran virvelillä yritettiin kalastella venelaiturinkin päästä, mutta kalaonnea ei ollut. Olisi tullut vaihtaa täysin paikkaa, muutaman kilometrin päähän järven toiselle laidalle. Muutama muukin kokeili kalaonneaan veneistä käsin (veneen vuokrahinta 10 € / 4 h). Ei tainnut kalaonnea heilläkään olla.

Alueella oli paljon harrastusmahdollisuuksia. Päärakennuksen tuntumassa sijaitsi iso vesiliukumäki (ilmeisesti ilmainen), fresbeegolfin maali, lentopallokentät jne.

Grillikodassa sai sateen yllättäessä grillata ruokaa, ja vieressä lapsille oli tarjolla hiekkalaatikko leluineen.

Wc
Grillikodan vieressä sijaitsi wc-tilat. Tilat olivat alkeelliset, ikkunalaudoilla oli kuolleita hyönteisiä ja hämähäkin verkkoa sai väistellä. Vasta illalla huomasimme päärakennuksen toisella puolella sijainneen uudemman huoltorakennuksen, missä oli kolme suihkua ja jokaisen yhteydessä wc. Jos oikein ymmärsimme, koko alueella oli siis ainoastaan kolme suihkua, mikä on varmasti vilkkaimpina aikoina aivan liian vähän. Samassa rakennuksessa tarjolla oli myös saunatila. Alue kaipasi yleisesti ottaen jonkin verran ehostusta, vaikkakin oli melko viihtyisä  tällaisenaankin.

Wc-rakennus

Päätimme syödä päärakennuksen ravintolassa, missä ruokailla sai kotoisalla terassilla järvimaisemaa ihaillen. Ranskalaiset perunat maksoivat 4 €, ja ranskalaiset makkaralla 6 €. Valikoima oli hyvä, ja hinnat kohtuullisia. Päärakennus oli auki klo 21.00 saakka.

Istuimme koko päivän ulkona. Aurinko pilkotteli puiden oksien seasta. Illan tullen hyttysparvet kasvoivat, eivätkä hyttyssavutkaan enää tuntuneet auttavan niihin. Siirryimme yöpuulle.

14.6.2012

Suihkutilat ja wc:t. Taustalla päärakennus

Aamulla suunnattiin suihkuun. Tila oli hyvin siisti, mutta ovessa oleva ikkuna oli peitetty läpinäkyvällä verholla, joten suihkussa sai jännittää, koska joku tulisi oven taakse kurkkimaan. Kukaan ei onneksi tullut.

Matka jatkui melko aikaisessa vaiheessa. Suuntasimme ensin hakemaan järven toiselta rannalta geokätkön, minkä jälkeen matka jatkui eteenpäin.