keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Kreikka, Paxos, Paxos Beach Hotel 21.-28.9.2012

Korfu koneesta
Häämatkamme kohti Kreikan Paxosta alkoi aamulla klo 5.50 Helsinki-Vantaan lentokentältä Finnmatkojen järjestämänä. Koneena oli Norwegian. Saavuimme perille Korfun saarelle klo 9.05. Paxokselle lähtevät vietiin bussilla satamaan ja muut jatkoivat hotelleihinsa. Olimme ainoat Paxokselle suuntaavat. Saimme esitteen Korfun saaresta ja matkaliput Paxokselle mennen tullen kellonaikoineen. Finnmatkoilla ei ollut oppaita Paxoksella.
Laiva Paxokselle lähtisi vasta klo 14.45, joten odotusaika oli pitkä. Ensimmäinen päivä tuntui kuluvan hukkaan. Matkalaukkujen kanssa emme viitsineet lähteä kauas satamasta, joten tekemistä ei juuri ollut. Söimme sataman ravintolassa (Cafe Molinari) fetapiiraat , 2 € / kpl ja yritimme kuluttaa aikaa mm. ristikoita ratkoen.

Merimatka kuljettiin pienellä, mutta nopealla aluksella. Se kesti tunnin ja 15 minuuttia. Matka oli n. 50 km. Hotellin pikkubussi oli noutamassa meidät, ainoat suomalaiset, ja muutaman muun pienestä satamasta ja ajoi Gaioksen kaupungin halki Paxos Beach hotellille, missä meidät otettiin hyvin vastaan. Vastaanotosta kerrottiin, että häämatkalaisina saimme paremman huoneen, kuin hinnan perusteella meille olisi kuulunut. Olimme tästä mielissämme. Huoneeseen ohjattiin, ja nainen aikoi kantaa jopa laukkunikin, mutta kannoin sen mieluummin itse. Hän kertoi, että apua saisi koska tahansa sitä tarvitsisimme.

Huoneesta merinäköala
Hotellilla oli runsaasti korkeuseroja. Huoneet olivat kuin kivisiä paritaloasuntoja. Huone oli sisältä todella siisti, ja sitä siivottiin joka päivä. Liasta ei tarvinnut huolehtia. Huoneessa oli oma terassi merinäköalalla, ja siitä näkyi auringonnousu joka aamu. Huoneessa oli baarikaappi, joten omiakin eväitä sai kylmään. Lähin kauppa sijaitsi kuitenkin Gaioksessa. Hotellilta keskustaan, eli Gaiokseen oli matkaa (lähteestä riippuen) n. 1,2 – 1,5 km. Kaupungilta hotellille kuljettuna matka oli hienoista nousua.

Keskustassa oli paljon ulkomaalaisia veneilijöitä ja purjehtijoita. Heitä saapui useita mm. Britanniasta. Purjehtijat saivat käydä rannan ravintoloissa suihkussa pientä maksua vastaan.

Päätimme syödä ravintola Pan & Theossa, mikä oli perinteisen kreikkalaisen ravintolan näköinen. Töissä oli kaksi nuorta tyttöä. Alkuun söimme tsatsikin, 4 € (leivät automaattisesti tuotuina 1 €), moussakat maksoivat 10 € / kpl ja iso olut 3,5 €. Ruoka oli ihan hyvää, vaikka se tulikin suoraa mikrosta. Odotusaika niin ollen ei ollut pitkä. Ruoan jälkeen saimme kanelinmakuiset shotit ravintolan puolesta.

Ruokaostosten jälkeen kävelimme takaisin hotellille, missä nautimme kauniista merimaisemasta terassilla. Menimme ajoissa nukkumaan aikaisen herätyksen ja pitkän matkan uuvuttamina.

22.9.2012

Aamupalan tarjoilu alkoi vasta klo 8.00. Olimme ensimmäiset paikalla, ja saimme olla kahdestaan lähes koko ruokailun ajan, kuten monena muunakin aamuna. Aamupalalla tarjoiltiin mm. fetapiiraita, munia, leipiä, fetaa, tomaattia, oliivia, jogurttia, hedelmiä, leipiä, hilloja ja marmeladia, nakkeja ja pekonia. Aamupala oli todella runsas, maukas ja siististi esillä.

Tutustuimme alueeseen kävellen hotellilta kaupunkiin nähden toiseen suuntaan. Oliivi- appelsiini- ja sitruunapuita sekä pieniä poukamia oli siellä täällä. Saari oli todella vehreä. Palattuamme hotellille, vastaanoton väki kertoi, että saisimme halutessamme lainata rantapyyhkeitä, mitkä saisi vaihtaa aina tarpeen tullen. Päätimme hakea lainapyyhkeet, vaikka olimme ottaneet omatkin mukaan, mutta niitä pitäisi voida käyttää vielä toisellakin viikolla.

Päätimme lähteä sukeltamaan hotellin yksityiselle rannalle. Ranta oli kivinen, joten rantakengät tulivat tarpeeseen. Meressä oli paljon kirjavia kaloja ja merisiilejä. Joku oli koonnut syvemmälle pohjaan kivistä hienon sydänrakennelman.

Hotellin altaalla olevasta allabaarista soitettiin musiikkia (kutsuimme sitä sukellusmusiikiksi tyylinsä vuoksi) ja siitä sai tilata ruokaa klo 13.00 – 16.00. Kreikkalainen salaatti maksoi 6,8 €, halloumi-paprika-paistos 5 € ja iso olut 3,5 €. Ruoka oli todella hyvää.

Uimista ja sukeltelua jatkettiin vielä auringosta ja lämmöstä nauttien. Illalla kuunneltiin musiikkia huoneen  miellyttävällä terassilla.

Matkalla kaupungille syömään näimme kaupungin laidalla ravintolan pihassa mainoksen ilmaisesta kreikkalaisesta illasta. Ilta järjestettäisiin vain lauantaisin, joten tämä olisi ainoa mahdollisuutemme osallistua. Myöhemmin, toisena päivänä näimme saman mainoksen uudelleen, joten lauantai ei ollut ainoa päivä tapahtumalle, mutta tätähän me emme vielä tässä vaiheessa tienneet. Tiedustelin tarjoilijalta, mihin aikaan ilta alkaisi. Hän kertoi illan alkavan n. klo 21.00, kun kello oli vasta 18.45. Meillä olisi yli kaksi tuntia aikaa odottaa, ja nälkäkin oli jo. Päätimme jatkaa kohti keskustaa ja kuluttaa aikaamme siellä.

Haimme torin laidalta pitat pahimpaan nälkään George’s Cornerista. Nainen ei puhunut sanaakaan englantia, vaan tarvittiin tulkki tilauksen tekemiseen. Kasvispita maksoi 1,5 € ja pork-pita 2 €. Pitat olivat osittain palaneita ja kuivia. Istuimme rantapenkille syömään. Ihmisiä viihdytti lauma äkäisiä hanhia, joille oli laitettu syöttöpaikka kadulle.

Teimme vielä kävelykierroksen rantakadulla ja kuljimme keskustan kujia pitkin. Haimme ruokakaupasta vettä ja suuntasimme kohti kreikkalaista iltaa ravintola Genesikseen.

Tarjoilija jututti meitä hetken tilausta ottaessaan.  Hän uskoi meidän olevan ainoat suomalaiset koko saarella.
Saimme alkupalaksi leivät ja niihin erilaisia levitteitä (oliivi- ja valkosipuli ym.). Vaikka alkupalat saadessamme tarjoilija sanoi, että ne ovat ”on the house”, kyllähän me niistä jouduimme maksamaan. Hintaa alkupaloille tuli 2 x 0,8 €, toki ne olivat hintansa arvoisia. Alkupalaksi tilasimme valkosipulileipää (1,5 €). Pääruoiksi kreikkalaisen salaatin 5,6 € ja pork-kebabin 9,8 €. Iso olut maksoi 3,8 € ja 0,5 l vesi 1 €.
Syömisen loppupuolella alkoi kreikkalainen ilta. Tarjoilijat tanssivat zorbasta ja veivät ruokailijoita mukaansa. Minäkin jouduin tahtomattani harjoittelemaan askelkuvioita. Ohjelmaan kuului myös tuliesitys, missä tarjoilija tanssi tuliringin keskellä musiikin tahtiin. Toinen tarjoilija tanssi yleisön kanssa napatanssia.

23.9.2012

Suuntasimme aamupalan jälkeen keskustaan, mistä olimme nähneet lähtevän erilaisia retkiä. Keskustan vieressä sijaitsevassa saaressa olisi ollut linnoitus, mutta siellä käymiseen tarvittiin lupa kaupungilta sekä lisäksi venekyyti. Veneet eivät kuulemma enää tähän aikaan vuodesta kulkeneet saareen, joten sinne pääsystä ei auttanut haaveilla.

Gaios
Retkiin tutustuttuamme jouduimme palaamaan hotellille, mistä otimme mukaamme vielä uimavarusteet. Lähdimme veneellä Antipaxokselle. Hinta henkilöltä oli 10 € meno-paluu, ja kyytimme lähti klo 11.00. Vene vei meidät Antipaxoksen päässä sijaitsevalle Vrika-rannalle. Sieltä ei päässyt minnekään, joten saareen tutustumisaikeet sai unohtaa. Meillä olisi kolme tuntia aikaa viettää päivää rannalla. Ranta oli upea, ja turkoosin värinen meri houkutteli uimaan. Monet muutkin turistit olivat löytäneet rannan, jotkut saapuivat paikalle vuokraamillaan veneillä. Veneen parkkeeraus ei näyttänyt kovin helpolta.

Vrika Antipaxoksella
Söimme toisessa rannan ravintoloista. Ravintola Spiroksessa kokki paistoi kanaa grillissä pyöritellen. Yläpuolella roikkui mustekala kuivumassa. Tilasimme tulisen juustosalaatin (4 €) puoliksi, sillä nälkä ei vielä ollut. Tarjoilija oli epämiellyttävä ja töykeä. Koska emme tunne kaikkia paikallisia ruokia, emme tienneet, että salaatti olisi pelkkä tahna. Tätä tarjoilija ei kertonut, vaan näytti huvittuneelta tilausta tehdessämme. Asia jäi todella harmittamaan. Tahnan lisäksi oli pakko ottaa maksulliset leivät (1,8 €), jotta sen sai syötyä. Pieni olut maksoi 3€.

Lähdimme sukeltamaan toisen veneparkin luota pieneen luolamaiseen poukamaan. Siellä oli paljon kaloja, ja sukeltaminen oli melko jännittävää. Sukelluksen jälkeen jäimme kuivattelemaan kalliolle, missä odottelimme veneen saapumista. Makoilu hiekkarannalla nuorten brittituristien vieressä huutaen ei kiinnostanut.

Paluu oli klo 14.30. Vaihtoehtoinen aika olisi ollut klo 17.00. Matka kesti 10 minuuttia, ja se kulki hotellimme ohi. Myöhemmin meille selvisi, että myös hotellilta olisi voinut tehdä lähtöjä Antipaxokselle, mutta tästä tietämättöminä kävelimme urheasti edestakaisin keskustaan ja sieltä hotellille.

Hotellin ravintola, missä myös aamupala syötiin
Jonkin aikaa huoneen terassilla rentouduttuamme kävimme hotellin omalla rannalla uimassa. Illaksi päätimme mennä syömään hotellin omaan ravintolaan. Ravintola aukesi klo 20.00. Olimme jälleen kerran liian aikaisessa. Tarjoilija ehdotti, että ottaisimme odotellessamme allasbaarista drinkit. Baari oli auki koko päivän. Teimme työtä käskettyä. Kaksi sellaista maksoi yhteensä 14 €, mietoudesta ei ainakaan voinut moittia. Siirryimme hetken kuluttua ravintolan puolelle. Alkupalaksi ravintolasta tuotiin oliivitahnaa ja leivät, mitkä oikeasti olivat tällä kertaa ilmaisia. Tilasimme saganakin 4 €, beef burgerin 10 € ja viinilasit 3,5 €. Maksamisen yhteydessä kerroimme tarjoilijamiehelle olevamme häämatkalla. Ruokailun jälkeen kävimme vielä baarin puolella, missä saimme häämatkamme kunniaksi ilmaiset, entistäkin vahvemmat coctailit.

24.9.2012

Haimme bussiaikataulut vastaanotosta. Minkäänlaista Finnmatkojen kohdeopaskirjasta ei ollut, joten jouduimme selvitämään kaiken paikallisilta. Päätimme lähteä bussilla Lakkan kylään, mikä sijaitsi saaren toisessa päässä. Meno-paluuhinta oli 5 € henkilöltä. Menomatka kesti 40 minuuttia, vaikka matka olikin vain n. 8 km. Tiet olivat kapeita. Kuski antoi vastaantuleville äänimerkkejä jokaiseen mutkaan tullessaan. Matkalla oli pari aasiakin eksynyt tielle.

Lakka

Kreikkalaiset kasviswrapit
Koko saari, myös tämä kylä mukaan luettuna, oli täynnä brittejä. Kiertelimme pientä kylää, mutta ei siellä juurikaan mitään ollut. Tutustuttiin muutamiin kylästä löytyneisiin kauppoihin. Päätimme kuluttaa aikaamme syömällä. Ravintola sijaitsi rannalla, sen nimi oli Happy 2 Eat ”giappy”.  Tilasimme molemmat kreikkalaiset kasviswrapit, 4,5 € / kpl. Ne olivat erinomaisia! Vedelle tuli hintaa 0,5 € ja limsalle 2,5 €.

Poukama Lakkan edustalla

Bussin saapumista sai odottaa, joten istuimme rantapenkille katselemaan kauniita maisemia. Kalastajat onkivat tuloksetta, ja jonkinlainen lentokala hyppeli iloksemme rannan läheisyydessä.

Vihdoin bussin saavuttua paluumatka kulki eri reittiä, ja se kestikin vain 20 minuuttia. Suuntasimme tästä suoraa hotellille.

Loppupäivä kului jälleen hotellin rannalla sukellellen. Tällä kerralla löysimme jättisimpukoita, jo n. kolmen metrin syvyydestä. Halkaisijaa on vaikea arvioida veden suurentavan vaikutuksen vuoksi, mutta simpukan halkaisija oli veikkaukseni mukaan n. 15-20 cm .
Kermasienet

Tänä iltana söimme Gaioksessa, ravintola Mambossa. Valkosipulileipä alkuun maksoi 1,5 €, kermasienet 5 € ja moussaka 8 €. Tämäkin ravintola sijaitsi meren rannalla. Jälkiruoaksi talo tarjosi suklaakakkua. Ruoka oli hyvää ja paikka miellyttävä.
Paluumatka oli pimeä, yksin kuljettuna se olisi jopa voinut olla hieman pelottava. Kaskaat sirittelivät puissa ja kuu möllötti taivaalla.

25.9.2012

Kasvispatonki kreikkalaisittain
Tämän päivän päätimme viettää altaalla. Päivällä tilasimme ruoan jälleen allasbaarista. Kana-ciabatta maksoi 7,8 € ja kasviskokojyväpatonki kreikkalaisilla mauilla 6,6 €. Saimme jälleen häämatkan kunniaksi juomia ilmaiseksi, mutta maksoimme niistä tietysti tipeillä.

Illalla lähdettiin keskustasta hakemaan tarpeita, kuten vettä ja pientä purtavaa. Tällä kertaa haimme pitat ravintola To Stekistä (kasvis 2 €, pork 2,5 €). Otimme ne mukaan ja söimme ne rantapenkillä meren kohinaa kuunnellen. Pitat olivat erinomaisia, huippuhyviä!
Uima-allasnäkymä aamupalapöydästä

26.9.2012

Hotellin ravintola- ja allasalueella oli ilmainen langaton netti. Tätä käytettiin useana päivänä hyväksi. Aamupalasurffailun jälkeen päätimme lähteä läheiselle poukamalle uimaan. Näitä oli alueella useita. Tämä sijaitsi n. 300 metrin päässä hotellilta. Sukeltelimme jonkin aikaa, kunnes pari paikallista naista saapui rannalle. Kuivattelimme ja päätimme siirtyä hotellin uima-altaalle. Matkan varrelle oli ilmestynyt useita lampaita, jotka kulkiessaan kilisyttivät kauloistaan roikkuvia kelloja.

Söimme kreikkalaista salaattia ja halloumia kovimpaan päivänälkään ja uimme useaan otteeseen altaassa. Tsekkiläinen tarjoilijatar kertoi, että lämpötila oli n. 33 – 34 astetta.

Illalla päätimme jälleen mennä syömään ravintola mamboon, minkä ruoista ja hinnoista olimme pitäneet. Tällä kerralla tilattiin kaksi kreikkalaista kasvispizzaa, 8 € / kpl. Ne olivat todella hyviä ja suolaisia.

27.9.2012

Hotellilla oli minigolf. Myös pingispöytä löytyi rannan tuntumasta ja tenniskenttä ylempää. Päätimme pelata minigolfia, mikä oli maksutonta. Minigolf oli jo parhaat päivänsä nähnyt, mutta radalle pudonneista lukuisista oliiveistakin huolimatta pelasimme kaksi kierrosta, minä molemmat häviten. Pelaaminen oli mukavaa vaihtelua auringossa makoilulle.
Jatkoimme peliteemaa korteilla huoneen terassilla pelaten ja ristikoita ratkoen.
Myöhemmin lähdettiin kuitenkin vielä altaalle viilentymään ja syömään hotellin herkkuja. Välillä sukelleltiin meressä ja välillä uitiin altaassa. Altaan suihku ei toiminut, joten altaan vedessä oli jonkin verran suolaa, ja näin ollen myöskään me emme ujostelleet uimista altaassa meressä uinnin jälkeen.

Illalla päätimme vain hakea pitat To Stekistä, ja samalla ruokakaupasta aamupalaa, mitä emme aamulla ehtisi syömään. Lähtiessämme hotellin henkilökunta etsi pusikkoon piiloutunutta kilpikonnaa, mikä oli hotellin lemmikki. Se löytyi avustuksellamme samantien.
Hotellille palattuamme haimme passimme vastaanotosta. Samalla meille kerrottiin, että hotelli toisi illan aikana aamupalan huoneeseemme juuri sen vuoksi, että emme ehtisi sitä aamulla syömään. Olimme todella ilahtuneita. Hotelli oli upea ja siisti, henkilökunta todella avulias, ystävällinen, kohtelias ja välittävä. Hotellia suosittelen mielelläni, vaikka aktiivilomaa suunnittelevalle saari ei paljon tarjoakaan. Lepolomaa rakastavalle kohde on erinomainen. Paxokselle kannattaa kuitenkin tehdä matka omatoimisesti, sillä matkatoimiston palveluista on turha maksaa lisämaksuja. Omatoimisesti matka onnistuu yhtä helposti, mutta edullisemmin.

Pian saimme huoneeseen aamupalatarjottimen, mihin kuului munia, jogurttia, mehua ja kuivakakkua. Pakkasimme vielä viimeiset tavarat ennen nukkumaanmenoa.

28.9.2012

Hotellin bussi vei meidät satamaan aamulla klo 7.00. Venekyyti lähti klo 7.30. Ihailimme satamassa auringonnousua vielä ennen lähtöä, mutta myös odotimme toista lomaviikkoamme seuraavassa kohteessa.

1. Moi, jos valokuvaus ja geokätköily kiinnostaa, osallistu ihmeessä kisaamme!

2. Paxos Beach Hotel ylitti palvelullaan kaikki odotukset - saimme kotiimme heiltä vielä joulukortinkin. Suosittelen!